سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل شرکت | وکیل تجاری

نظر

وکیل شرکت دارای وظایف تخصصی می‌باشد که فعالیت‌های نظیر تنظیم قراردادهای داخلی و خارجی شرکت‌ها، پیگیری امور مالکیت فکری شرکت‌ها، بررسی اسناد مالی شرکت‌ها، پیگیری امور ثبتی شرکت‌ها، وصول مطالبات شرکت‌ها، پیگیری امور بیمه‌ای شرکت‌ها، پیگیری امور مالیاتی شرکت‌ها، پیگیری امور گمرکی و بازرگانی شرکت‌ها، پیگیری دعاوی و اختلافات شرکت‌ها و مشاوره حقوقی امور درون و برون سازمانی شرکت‌ها در برمی‌گیرد.

وکیل شرکت

وکیل امداد اولین و تنها مؤسسه حقوقی می‌باشد که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در رابطه با وکیل شرکت فعالیت دارد. البته موسسات حقوقی دیگری نظیر یاسا، اریکه عدل، دادپویان حامی، دادسان، وکیل آنلاین، دادگران حامی، پندار،  مشهور در این حوزه به صورت غیرتخصصی و در کنار فعالیت‌های حقوقی دیگر فعالیت دارند.

شکل‌گیری وکیل شرکت
توسعه وکیل شرکت به یک چهارم پایانی قرن گذشته برمی‌گردد. یکی از اولین دپارتمان‌های وکیل شرکت در سال 1882 در استاندارد نفت نیوجرسی مستقر شد. شرکت‌های راه آهن، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های خدمات عمومی شروع به استخدام وکلا در کسب و کار خود کردند. این صنایع به صورت فرانشیز توسط ایالات متحده آمریکا یا دولت فدرال ایجاد شده بودند که شرایطی در رابطه با استفاده از این اموال یا فرانشیز بدست آمده، اعمال شد. براساس این حق فرانشیز و دارایی، شرکت‌ها و امکاناتشان در سراسر آمریکا گسترش یافتند. در این حالت به تعداد زیادی وکیل نیاز پیدا کردند تا به مطالبات و دارایی‌هایشان رسیدگی کنند. آژانس‌های اداری برای اجرای قوانین و مقررات جدید،  بیشتر شرکت‌های صنعتی را مجبور به استخدام حقوقدانان کردند. برای نمونه درباره مقررات صنایع می‌توان به بازرسی گوشت(1890)، صنعت دارو و غذا(1906) و تجارت‌های بین ایالات اشاره کرد.

گسترش وکیل شرکت

 

از سال 1930 دپارتمان‌های حقوقی در اندازه، تعداد و نفوذ گسترش پیدا کرد. جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی را بوجود آورد که بر اساس آن مشاور حقوقی تمام وقت برای بررسی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها ضرورت پیدا کرد. دپارتمان‌های حقوقی که از قبل وجود داشتند بزرگتر شدند و شرکت‌های کوچک نیز دپارتمان حقوقی ایجاد کردند.

این گسترش در سراسر اروپا به صورت همزمان اتفاق افتاد. قانون وکالت آلمان(1 جولای 1878) پیش‌بینی کرد که یک وکیل اجازه دارد تا 5 پرونده حقوقی قبول کند حتی به طور دائم در یک شرکت تجاری مشغول به کار باشد. گسترش اقتصاد و صنعت در پایان قرن 19، علاوه بر تحولات دیگر  بر وکالت شرکت‌ها نیز تأثیر گذاشت. پس از جنگ جهانی اول، اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌های تجاری و تاجرهای بزرگ دپارتمان‌های حقوقی برای خودشان ایجاد کردند که به صورت تمام وقت مشغول به کار بودند.

از 1945 تعداد حقوقدانانی که در صنعت و انجمن‌های تجاری در آلمان مشغول به کار شدند به شدت افزایش یافت. توسعه وکیل شرکت‌ها در بیشتر کشورهای صنعتی اروپایی نیز به همین شکل بوده است.