سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل شرکت | وکیل تجاری

نظر

هر استارتاپ برای جلب مشتری، جذب سرمایه‌گذار و کلیه فعالیت‌هایش در بازار تجارت نیاز به شخصیت حقوقی مستقلی دارد که از طریق شرکت می‌تواند به این مهم دست یابد.

تأسیس شرکت استارتاپ
براساس قانون تجارت ایران، هفت نوع شرکت تجاری می‌توان تأسیس و ایجاد کرد:
1-شرکت سهامی اعم از خاص و عام
2-شرکت با مسئولیت محدود
3-شرکت تضامنی
4-شرکت مختلط غیرسهامی
5-شرکت مختلط سهامی
6-شرکت نسبی
7-شرکت تعاونی تولید و مصرف

دو مورد از شرکت‌ها می‌توانند مورد استفاده استارتاپ‌ها قرار گیرند که این شرکت‌ها شامل شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود است. به طور کلی از لحاظ حقوقی شرکت‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود که عبارتند از شرکت‌های اشخاص و شرکت‌های سرمایه.
شرکت اشخاص شرکتی است که شخصیت و اعتبار اشخاص و به عبارت دیگر شرکا در مقایسه با سرمایه شرکت به لحاظ اهمیت در اولویت قرار دارد. چرا که از دارایی شخصی خویش ضامن تعهدات و بدهی‌های شرکت هستند و به این لحاظ اعتبار شرکا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در مقابل شرکت‌های سرمایه قرار دارند که شرکت‌های سهامی و با مسئولیت محدود از این نوع شرکت‌ها می‌باشند.

شرکت‌های سهامی

برای تأسیس شرکت استارتاپی به شکل شرکت سهامی لازمست که قانون الحاقی 1347/12/24 قانون تجارت در رابطه با تعریف و تشکیل شرکت‌های سهامی رعایت شود:
«ماده 1- شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن بسهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود بمبلغ اسمی سهام آنها است.»
«ماده 2 – شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.»
«ماده 3 – در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد.»
«ماده 4 – شرکت سهامی بدو نوع تقسیم می‌شود:
نوع اول-شرکت‌هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام بمردم تأمین می‌کنند. اینگونه شرکت‌ها شرکت سهامی عام نامیده می‌شوند.
نوع دوم-شرکت‌هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده است. اینگونه شرکت‌ها شرکت‌ سهامی خاص نامیده می‌شوند.»

شرکت با مسئولیت محدود

در قانون تجارت 1311/02/13 موضوع «شرکت با مسئولیت محدود» توضیح داده شده است. در این قانون آمده است که:
«ماده 94- شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه بسهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد- فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.»

«ماده 95- در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و الا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود. اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچیک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.»