سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل شرکت | وکیل تجاری

نظر

با افزایش فعالیت‌های تجاری در جوامع مختلف و همچنین نیازهای اجتماعی که در بین افراد یک جامعه خواه درحال توسعه یا توسعه یافته وجود دارد یکی از اتفاقات رایج که در شرایط نابسامان اقتصادی برای شخص تاجر به وجود می‌آید عدم توانایی پرداخت دیون خود می‌باشد و برای جلوگیری از ورود پرونده‌ها به محاکم و ایجاد سرعت جهت رسیدگی به آن در قرارداد از شرط داوری استفاده می‌شود گرچه شایان ذکر است خود دعوی ورشکستگی قابل ارجاع به داوری نیست.

فهرست عناوین

  • تعریف ورشکستگی
  • انواع ورشکستگی
  • تعریف داوری
  • قوانین داوری
  • فواید داوری


ورشکستگی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص تاجر ناتوان از پرداخت دیون خود باشد خواه دیون وی ناشی از فعالیت تجاری باشد یا فعالیت غیر تجاری. ور شکستگی در مقابل اعسار می‌باشد به عبارتی شخص تاجر هیچ گاه قادر به طرح دادخواست اعسار برای تقسیط یا تعدیل دیون خود را ندارد بلکه باید توسط وی یا طلبکاران یا دادستان اعلام ورشکستگی شود.

انواع ورشکستگی

 

لازم به ذکر است که ورشکستگی سه نوع دارد. ورشکستگی عادی, ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب که مواد مرتبط به آن در قانون تجارت, قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی و قانون مجازات اسلامی می‌باشد.

تعریف داوری

در قراردادهایی که افراد با یکدیگر منعقد می‌کنند ممکن است در شرط ضمن عقد (قبل از ایجاد اختلاف) یا به صورت قراردادی جداگانه (پس از ایجاد اختلاف) به یک یا چند داور برای حل وفصل اختلاف به جای طرح آن در دادگاه‌ها اقدام نمایند. تعیین یک داور یا چند داور و همچنین اسامی آنها قبل از ایجاد اختلاف از شرایط اساسی این قرارداد نمی‌باشد.

قوانین داوری

داوری در مسائل مربوط در مسائل داخلی و همچنین کلیاتی که راهگشا در مسائل بین‌المللی می‌باشد در مواد 454 تا 501 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 می‌باشد؛ اما در مورد مسائل خارجی قانون داوری تجاری بین‌المللی مصوب 1376 وجود دارد.

فواید داوری
در داوری نیازی به تشریفات رسیدگی در دادگاه‌ها وجود ندارد و همچنین هزینه دادرسی در داوری به مراتب پایین‌تر از هزینه دادرسی در دادگاه‌ها می‌باشد شایان ذکر است سرعت رسیدگی در داوری به مراتب کوتاهتر از دادگاه است و اطاله دادرسی در این مهم وجود ندارد.