سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل شرکت | وکیل تجاری

«تعریف وکیل شرکت» با بیانات مختلف آمده است که برای نمونه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تعریف وکیل شرکت

الف-در اروپا اصطلاح انگلیسی بیشتر رایج در تعریف وکیل شرکت شامل دپارتمان قانونی شرکت «Company Legal Department» یا دپارتمان حقوقی شرکت«Company Law Department» است.
در ایالات متحده آمریکا اغلب از اصطلاحات «Corporate Legal Department» یا «Corporate Law Department» به کار می‌رود.

باید در نظر داشت که دپارتمان‌های حقوقی تنها برای شرکت‌ها وجود ندارد بلکه برای انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری نیز به کار می‌رود. همه موضوعات مربوط به دپارتمان‌های حقوقی شرکت‌ها مرتبط با سازمان‌هایی است که بطور مشابه سازماندهی شده‌اند و مشکلاتی همسان دارند.

مشاور حقوقی شرکت

ب-حقوقدانانی که در اروپا برای شرکت‌های تجاری به عنوان کارمندان حقوق بگیر در دپارتمان حقوقی کار می‌کنند با عناوین وکلای شرکت انگلیسی«english company lawyers» یا مشاور حقوقی«legal adviser» نامیده می‌شوند.

در ایالات متحده آمریکا از اصطلاحات مشاور شرکت«corporate counsel»، مشاور خانه«house counsel» و مشاوران داخلی «inside counsel» به عنوان مترادف استفاده می‌شود.

با این وجود، همه حقوقدانی که در شرکت‌های تجاری استخدام شده‌اند مشاور حقوقی نیستند. بسیاری از کارمندان دارای دانش و تحصیلات حقوقی در امور فروش، اداری،حسابداری و مدیریت مشغول هستند. بعضی از این افراد از دانش و تحصیلات حقوقی خود در شغل فعلی‌شان استفاده می‌کنند. حتی این امکان وجود دارد شرکتی که آنها را استخدام کرده است به دلیل دانش و تحصیلات حقوقی‌شان باشد. با این وجود آنها به عنوان وکیل شرکت شناخته نمی‌شوند. بنابراین مشاور حقوقی شرکت به معنای وکیلی است که به عنوان وکیل در بخش دپارتمان حقوقی شرکت تجاری مشغول به کار می‌باشد.

ج-در ایالات متحده آمریکا، رئیس دپارتمان حقوقی معمولاً با عنوان مشاور ارشد (General Counsel) یا مدیر دپارتمان حقوقی(Director of the Legal Department) (مخصوصاً در انگلیس) یا مشاور حقوقی سردسته(Chief Legal Adviser) یا مدیر حقوقی(Legal Director) نامبرده می‌شود.

در ایالات متحده آمریکا، رئیس دپارتمان حقوقی معمولاً با عنوان معاون رئیس جمهور و مشاور ارشد(Vice-President and General Counsel)، معاون رئیس جمهور و مشاور(Vice-President and Counsel)، معاون حقوقی رئیس جمهور(Vice-President Legal) و معاون رئیس جمهور و دبیر حقوقی(Secretary-Legal) نامیده می‌شود.